U bent hier: home » gezelschapsdieren » knaagdieren » controle en vaccinatie

Controle en vaccinatie

Vanaf een leeftijd van 5 weken mogen konijnen gevaccineerd worden. Het konijn heeft 3 weken na de vaccinatie voldoende afweer opgebouwd en deze blijft een jaar lang aanwezig.

Voor de eerste keer vaccineren?
We raden aan om in het voorjaar te laten enten, omdat de besmettingskans in het voorjaar en zomer het hoogst is. Uw konijn is dan in de meest vatbare periode goed beschermd.

De vaccinatie geeft bescherming tegen 2 besmettelijke ziektes; namelijk myxomatose en VHD (RHD).

Myxomatose:
Deze virusziekte wordt verspreid via stekende insecten. De symptomen zijn dikke, vochtige zwellingen met name rond de ogen, snuit, oren en de anaalstreek. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen zo erg worden dat er misvormingen ontstaan. Een adequate behandeling van deze virusziekte is er niet.

RHD (ook bekend als VHS of VHD)
Deze virusziekte wordt ook wel bloederziekte genoemd. Deze ziekte wordt verspreid via direct contact tussen konijnen, mest, insecten en besmet materiaal. Na 1-3 dagen kunnen de eerste symtomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, wordt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeing. Meestal sterft het konijn aan bloedingen in het lichaam. Er bestaat ook een vorm waarbij het konijn plotst sterft zonder eerst symtomen te hebben vertoond. Wanneer een konijn besmet is met het virus, is er geen behandeling meer mogelijk.

Voor een optimale bescherming is ons advies om uw konijn elkjaar te laten enten tegen bovengenoemde virusziekten.
Dit vaccin is verpakt in flacons van één dosering, daarom hoeven we dus geen vaccinatiespreekuren meer te organiseren. U hoeft niet meer op bepaalde dagen te wachten, maar u kunt van maandag t/m vrijdag bij ons op afspraak terecht. Tevens wordt uw konijn helemaal nagekeken met extra aandacht voor het gewicht, voeding, tanden, nagels knippen e.d.

Vaccinatie nieuwe variant konijnenziekte:
Sinds Januari 2016 is er tevens een vaccin tegen het RHD2 virus beschikbaar. Dit is een nieuwe variant waar de bestaande vaccinatie geen bescherming tegen biedt.

Deze vaccinatie kan 3 a 4 weken na de combinatie- vaccinatie gegeven worden.

Heeft u interesse belt u ons dan voor het maken van een afspraak op 0593 522456!